Veilig rijden met de (tank)oplegger
Home Bedrijfsopleidingen Praktijktrainingen

Veilig rijden met de (tank)oplegger

Veilig rijden met de (tank)oplegger

Ieder jaar kantelen er ongeveer 100 vrachtauto’s. De hoofdoorzaak is een combinatie van te hoge snelheid in bochten en een verminderd contactgevoel van de chauffeur met de weg. De bewegende of hangende lading in een (tank)oplegger vergroot de kans op kantelen. De gevolgen voor het milieu, verkeer en de daaruit voortvloeiende kosten laten zich gemakkelijk raden.

 

Doelgroep
Chauffeurs die rijden met een (tank)oplegger en in het bezit zijn van een geldig rijbewijs C en rijbewijs E bij C.

 

Resultaat
Deelnemers worden bewust gemaakt van de beperkingen van het rijden met een (tank)oplegger. Ze krijgen meer vaardigheid in het vermijden van onveilige handelingen en zijn in staat beter te anticiperen op onveilige verkeerssituaties.

 

Inhoud
Onderdeel 1:
Veiligheidsinstructie en theorie over lading en voertuig

Onderdeel 2: Praktijkgedeelte deel I

  • Remdosering en remtechniek bij diverse snelheden
  • Techniek van de (tank)oplegger in de praktijk
  • Manoeuvreeroefening en voertuigbeheersing
  • Bochtentechniek
  • Werking van ESP (elektrisch stabiliteitsprogramma)

Onderdeel 3: Praktijkgedeelte deel II
Bij de invulling van het derde onderdeel wordt rekening gehouden met de achtergrond van de deelnemers. .

 

Examen
Na afloop wordt geen examen afgenomen.

 

Nascholingsuren: 7

Ieder jaar kantelen er ongeveer 100 vrachtauto’s. De hoofdoorzaak is een combinatie van te hoge snelheid in bochten en een verminderd contactgevoel van de chauffeur met de weg. De bewegende of hangende lading in een (tank)oplegger vergroot de kans op kantelen. De gevolgen voor het milieu, verkeer en de daaruit voortvloeiende kosten laten zich gemakkelijk raden.

 

Doelgroep
Chauffeurs die rijden met een (tank)oplegger en in het bezit zijn van een geldig rijbewijs C en rijbewijs E bij C.

 

Resultaat
Deelnemers worden bewust gemaakt van de beperkingen van het rijden met een (tank)oplegger. Ze krijgen meer vaardigheid in het vermijden van onveilige handelingen en zijn in staat beter te anticiperen op onveilige verkeerssituaties.

 

Inhoud
Onderdeel 1:
Veiligheidsinstructie en theorie over lading en voertuig

Onderdeel 2: Praktijkgedeelte deel I

  • Remdosering en remtechniek bij diverse snelheden
  • Techniek van de (tank)oplegger in de praktijk
  • Manoeuvreeroefening en voertuigbeheersing
  • Bochtentechniek
  • Werking van ESP (elektrisch stabiliteitsprogramma)

Onderdeel 3: Praktijkgedeelte deel II
Bij de invulling van het derde onderdeel wordt rekening gehouden met de achtergrond van de deelnemers. .

 

Examen
Na afloop wordt geen examen afgenomen.

 

Nascholingsuren: 7

Dagdelen

2 of 4

Uren Code 95

7 of 14

Soob

JA

Prijs

Op aanvraag

Schrijf je nu in!





Stel je vraag