IPAF Statisch Verticaal

(1a)

IPAF heeft de hoogwerker categorieën, waarin wordt opgeleid, herzien en in lijn gebracht met de internationale normen prEN 280 en ISO DIS 16388. Deze normen reguleren het ontwerp en de fabricage van hoogwerkers wereldwijd. Het gaat in deze opleiding om de volgende types hoogwerker:
 

IPAF Statisch Verticaal (1a)

Op aanvraag

Dagdelen: 2

Uren Code 95: 14

Soob: ?

Statisch Verticaal (1a):
Verticaal werkende, eenpersoons gestempelde hoogwerkers.

Statische Boom (1b):
Zelfrijdende telescoop- en kniktelescoophoogwerkers voorzien van stempels, hoogwerkers op aanhanger, hoogwerkers op chassis, spinhoogwerkers met stempels.

Mobiel Verticaal (3a):
Zelfrijdende schaarliften en zelfrijdende eenpersoons verticaalliften.
 
Mobiel Boom (3b):  
Zelfrijdende telescoop- en kniktelescoophoogwerkers.

Speciaal (SPECIAL):   
Bijvoorbeeld rail-hoogwerkers.
Het nieuwe stelsel heeft geen gevolgen voor reeds in het verleden gevolgde opleidingen en uitgegeven PAL (Powered Access Licentie) kaarten; deze blijven onverkort geldig en kaarthouders hoeven hun kaart niet te laten wijzigen.

Huidige houders van een PAL kaart kunnen een zoekgeraakte of verloren kaart laten vervangen door een duplicaat, waarop dezelfde categorieën vermeld staan als op het origineel. Dit omdat de categorieën die op de kaart vermeld staan verwijzen naar de destijds gevolgde opleiding. Voor herhalingsopleidingen of upgrades vanaf 1 januari 2008, worden PAL kaarten met vermelding van nieuwe categorieën uitgegeven.
 
2. Doelstelling
De opleiding geeft inzicht in het veilig en efficiënt werken met een zelfrijdende hoogwerker en is geheel gericht op de praktijk. Tijdens de opleiding wordt er veel geoefend in praktijksituaties. De theorie die behandeld wordt, dient ter ondersteuning van de praktijkoefeningen. In de opleidingscentra van V-TAS B.V. staan moderne hoogwerkers ter beschikking.

3. Maximaal aantal deelnemers
1 categorie = maximaal 6 cursisten
Als zes mensen in dezelfde categorie worden geschoold, mogen door de instructeur geen aanvullende categorieën worden onderwezen.
2 categorieën = maximaal 4 cursisten (begrensd tot 8 praktische tests)IAD = 4 personen, cursusduur 2 dagen (minimaal 7 uur per dag)
PAV cursus = 8 personen, cursusduur 1/2 dag
Harnascursus = 10 personen, cursusduur 1/2 dag
Laden/lossen = 4 personen, cursusduur 1 dag
Hoogwerkers voor managers = 10 personen, cursusduur 1 dag
 
4. MiddelenHoogwerker(s)
((Knik)telescoop hoogwerker, schaarhoogwerker en/of autohoogwerker)

5. Tijdsduur
Dit hangt af van de categorie(ën), die gevolgd word(en)

6. Beschikbare talen
Deze training en het examen kan worden verstrekt in de volgende talen:
Nederlands
Engels
Duits
Frans

Nascholingsuren: 7

 

IPAF Statische Boom (1b)

Zelfrijdende telescoop- en kniktelescoophoogwerkers voorzien van stempels, hoogwerkers op aanhanger, hoogwerkers op chassis, spinhoogwerkers met stempels.

IPAF Mobiel Verticaal (3a)

Zelfrijdende schaarliften en zelfrijdende eenpersoons verticaalliften.

IPAF Mobiel Boom (3b)

Zelfrijdende telescoop- en kniktelescoophoogwerkers.

IPAF Speciaal (SPECIAL)

Bijvoorbeeld rail-hoogwerkers.

Hoogwerker Veiligheidscertificaat SSVV
SSVV(Stichting Samenwerken Voor Veiligheid) is een initiatief van de gezamenlijke Petrochemische bedrijven in de Benelux. De SSVV- of SOG- opleidingen (SOG, voorheen GORW) zijn van toepassing voor bedrijven die risicovol werk verrichten in de (petro-)chemische industrie, de off-shore industrie en op het gebied van industriële reiniging. De hieraan gelinieerde opleidingen zijn door de deelnemende landen onderling erkend. In België vallen deze opleidingen onder het Register Risicovolle taken van Bessac. Na het met voldoende resultaat afronden van deze SSVV-opleiding ontvangt u een certificaat met VCA logo en een registratie in de VCA diploma registerbank.

Deze training is bedoeld om mensen een praktijkgerichte instructie te geven voor het werken met een hoogwerker. Bij deze training komen er theoretische en praktische zaken aan bod, waaronder communicatie, veiligheid en werkvoorbereiding, opstellen, werking en bediening van de hoogwerker.
Iedereen die voor 1 juli 2009 voor het SSVV gids / GORW examen slaagt, is gecertificeerd om 5 jaar lang 3 types hoogwerker te mogen bedienen. Na 1 juli moet per type hoogwerker een apart certificaat worden behaald.

De opleiding hoogwerker kan in 3 categorieën worden gevolgd:
Werken met een statische boom hoogwerker (VCA = categorie 1B)
Werken met een mobiele verticale hoogwerker (VCA = catogorie 3A)
Werken met een mobiele boom hoogwerker (VCA = catogorie 3B)
Voor de training veiligheidscertificaat hoogwerker worden de meest voorkomende types hoogwerkers door ons ingezet voor de opleiding. Het theoriedeel van het examen blijft voor de drie kwalificaties gelijk.

 

Terminaltrekker

De opleiding Chauffeur Terminaltrekker is geheel gericht op het manoeuvreren en daarmee het verkleinen van schades. Het vergroten van de veiligheid en het aan- en afkoppelen van opleggers komt zijn essentiële onderdelen. De training bestaat uit theorie en praktijk.

Terminaltrekker chauffeurs worden o.a. ingezet bij het laden en lossen van schepen en spoorwagons. Ze rijden en manoeuvreren met de terminaltrekker en voeren lading (goederen en containers) af en aan over de terminal of de overslaglocatie. Terminaltrekker chauffeurs zijn goed op de hoogte van de volgorde van verplaatsen en de wijze waarop containers veilig en schadevrij in een stack, een schip of bijvoorbeeld spoorwagons worden gezet.

Inhoud van de training:
De training bestaat uit een theorie- en een praktijkgedeelte.
Richtlijnen Arbo-wetgeving
Uitleg terminaltrekker, motor en hydraulische systemen
Bediening- en controlemogelijkheden, bedieningsinstructies
Rijgedrag van opleggers zoals tankcontainers
Chassishulpstukken
Storingsmeldingen en noodprocedures
Controle houden op en manoeuvreren met terminaltrekker
Kijken, observeren, concentreren en rijtechnieken
Aan- en afkoppelen van opleggers

Nascholingsuren: 7