Chauffeurs verliezen vrijstelling Code 95 door fout van de regering

Door een fout van de Nederlandse regering verliezen ruim 11.000 chauffeurs hun vrijstelling voor Code 95. Volgens Europese richtlijnen is de vrijstelling niet correct gegeven en dus moeten ze alsnog voldoen aan de eisen als ze na 2020 nog beroepsmatig willen rijden. Dat maakte minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat bekend.

 

Chauffeurs die geboren zijn voor 1 januari 1955 kregen tot juni 2015 automatisch hun Code 95 op het rijbewijs. Sindsdien is de regel geschrapt en volgens de Europese richtlijnen moet Nederland nu de cadeautjes inleveren. Concreet betekent dit dat de 30.000 chauffeurs (waarvan er 11.000 beroepsmatig actief zijn) alsnog hun Code 95 moeten halen om hun beroep te kunnen blijven uitoefenen.

 

Het besluit komt hard aan bij de chauffeurs. In een onderzoek van de overheid hebben de ruim 30.000 chauffeurs hun mening gegeven (zie onderstaande foto).

 

Hoe nu verder?
Gezien de grootte van de groep is er een overgangsperiode van 6 maanden om de grote vraag naar Code 95 opleidingen aan te kunnen. Het kabinet is bezig met een wetsvoorstel om de vrijstellingen in te trekken en dan zal ook hopelijk een plan worden gepresenteerd hoe de chauffeurs toch aan het werk kunnen blijven.

 

Bekijk hier meer informatie over Code 95-opleidingen.

Door een fout van de Nederlandse regering verliezen ruim 11.000 chauffeurs hun vrijstelling voor Code 95. Volgens Europese richtlijnen is de vrijstelling niet correct gegeven en dus moeten ze alsnog voldoen aan de eisen als ze na 2020 nog beroepsmatig willen rijden. Dat maakte minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat bekend.

 

Chauffeurs die geboren zijn voor 1 januari 1955 kregen tot juni 2015 automatisch hun Code 95 op het rijbewijs. Sindsdien is de regel geschrapt en volgens de Europese richtlijnen moet Nederland nu de cadeautjes inleveren. Concreet betekent dit dat de 30.000 chauffeurs (waarvan er 11.000 beroepsmatig actief zijn) alsnog hun Code 95 moeten halen om hun beroep te kunnen blijven uitoefenen.

 

Het besluit komt hard aan bij de chauffeurs. In een onderzoek van de overheid hebben de ruim 30.000 chauffeurs hun mening gegeven (zie onderstaande foto).

 

Hoe nu verder?
Gezien de grootte van de groep is er een overgangsperiode van 6 maanden om de grote vraag naar Code 95 opleidingen aan te kunnen. Het kabinet is bezig met een wetsvoorstel om de vrijstellingen in te trekken en dan zal ook hopelijk een plan worden gepresenteerd hoe de chauffeurs toch aan het werk kunnen blijven.

 

Bekijk hier meer informatie over Code 95-opleidingen.

Tags :

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *